Veel gestelde vragen

Meestal vergoed door ziektekostenverzekering
Vaccinaties en advies aan huis of op locatie
Ook 's avonds en in het weekend

Meest gestelde vragen

Algemeen

  • Moet ik bij mijn afspraak gelijk betalen?

    In de meeste gevallen dienen wij je factuur eerst in bij jouw zorgverzekeraar. Je ontvangt dan alleen een factuur voor het deel dat niet vergoed wordt. Sommige verzekeraars accepteren echter geen directe declaraties. In dat geval ontvang je de volledige factuur per e-mail, zodat je deze zelf kunt indienen bij je verzekering. Iedere persoon ontvangt een aparte factuur, zodat deze individueel gedeclareerd kan worden. Je kunt de factuur betalen via iDEAL of bankoverschrijving.

    Klik voor meer informatie over de vergoedingen van vaccinaties.    
  • Ik heb een meerpersoonsafspraak. Kan ik voor iedereen het persoonlijk advies bekijken?
    Je kunt alleen het reisadvies voor jezelf en/of je gezinsleden inzien. Dit kan in je account. Heb je andere personen (buiten je gezin) uitgenodigd voor de afspraak, dan zijn deze gegevens alleen voor hen persoonlijk in te zien. Je kan wel zien of de door jou uitgenodigde personen alle gegevens hebben ingevuld. Is dit niet het geval? Neem dan alstublieft dan contact met ons op.
  • Hoe kan ik jullie bereiken?
    Het best zijn wij te bereiken via info@thuisvaccinatie.nl. Ons Thuisvaccinatie.nl-team staat 5 dagen per week voor je klaar. Wij zijn op werkdagen (ma-vr) telefonisch bereikbaar tussen 09.00 en 17.00 uur op 023-3031200.
  • Komt de arts bij mij thuis?
    De arts komt inderdaad bij jou thuis (of op je werk) om vaccinaties toe te dienen. De arts bespreekt de gezondheidsrisico’s en schrijft indien nodig een recept voor. Het is ook mogelijk om een afspraak te maken op één van onze locaties in het land. Bekijk hier onze locaties.
  • Werken jullie met getraind personeel?
    Thuisvaccinatie.nl werkt met gekwalificeerde artsen die jou thuis vaccineren. Op onze locaties werken ook LCR-geregistreerde verpleegkundigen. Onze artsen en verpleegkundigen krijgen regelmatig (bij)scholingen. Daarnaast is Thuisvaccinatie.nl BIG-geregistreerd.
  • Zijn jullie gecertificeerd?
    Thuisvaccinatie.nl beschikt al sinds 2014 over het HKZ-certificaat. HKZ staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector. Ieder jaar worden wij door een extern bureau beoordeeld of wij voldoen aan de HKZ normen zoals beschreven in de ISO norm 9001:2015. Als medische dienstverlener staan kwaliteit en jouw veiligheid voorop.
  • Hebben jullie een LCR registratie?
    Thuisvaccinatie.nl is een LCR geregistreerd vaccinatiecentrum. LCR staat voor het Landelijk Coördinatiecentrum Reizigersadvisering, die richtlijnen opstelt m.b.t. reizigersadvisering. De kwaliteit van onze dienstverlening is hierdoor gewaarborgd en volgens de laatste richtlijnen. Ons instellingsnummer van de LCR is INST-194.

Afspraken

  • Kan ik deelnemers afmelden?
    Tijdens het intakeproces is het mogelijk om een deelnemer af te melden. Zodra de intake is bevestigd, kunnen wijzigingen alleen nog worden doorgegeven via onze klantenservice.
  • Waarom moet ik mijn afspraak bevestigen?
    We vragen je om je afspraak te bevestigen zodat we zeker weten dat het geplande moment voor jou nog steeds uitkomt. Zo voorkomen we misverstanden en kunnen onze artsen hun route efficiënt plannen. Pas na jouw bevestiging wordt de afspraak definitief ingepland.
  • Ik vertrek snel. Kan ik met spoed een afspraak maken?
    Voor een afspraak binnen 72 uur heeft Thuisvaccinatie.nl een spoeddienst. Voor deze service kunnen kosten in rekening worden gebracht. Voor een spoedafspraak neem je contact met ons op. Een spoedafspraak inplannen lukt vaak wel, maar kan helaas nooit gegarandeerd worden. In de zomermaanden kan het voorkomen dat er weinig afspraakmogelijkheden zijn in verband met grote drukte.
  • Wat moet ik doen als iemand niet aanwezig kan zijn bij een meerpersoonsafspraak?
    Geef dit tijdig aan. Wellicht kunnen wij de afspraak nog voor het hele gezelschap verzetten en/of kijken naar een andere mogelijkheid.
  • Hoe voeg ik iemand toe aan de afspraak?
    Je kan tot 3 dagen voor de afspraak nog personen toevoegen aan de afspraak. Log hier in en open de afspraak. Hier kan je een gezinslid toevoegen of iemand per email uitnodigen deel te nemen aan de afspraak.
  • Hoe maak ik een afspraak voor meerdere personen?
    Om een afspraak te maken klik je hier. Op deze pagina vul je in met hoeveel personen je de afspraak wenst. Wens je een afspraak voor 10 of meer personen? Neem dan contact met ons op.
  • Hoe laat komt de arts aan huis?
    Voor afspraken bij jou thuis werken wij uitsluitend met tijdsblokken. Wij kunnen helaas geen exacte tijdsindicatie geven. De avond voor de afspraak ontvang je een email met een kleiner tijdsblok van 2 uur waarbinnen de arts langskomt. Onze artsen kunnen (bijvoorbeeld door verkeersdrukte of calamiteiten) vroeger of later langskomen dan deze tijdsindicatie. Wij verwachten daarom dat je het gehele gekozen tijdsblok aanwezig bent.
  • Hoelang van tevoren moet de afspraak plaatsvinden?
    Het lichaam heeft tijd nodig om na vaccineren bescherming op te bouwen. Sommige vaccins moeten meermaals gegeven worden. Wij adviseren daarom tijdig een afspraak te maken: vier tot zes maanden voor vertrek.  Mocht dat niet lukken dan minimaal zes tot acht weken voor vertrek. Heb je last minute een reis gepland kan er vaak nog wel gevaccineerd worden, maar zal de bescherming niet volledig of optimaal zijn.
  • Ik ben eerder ergens anders gevaccineerd. Kan ik bij jullie de (herhaal)vaccinaties halen?
    Dat is zeker mogelijk. Om een afspraak te maken klik je hier.  Op deze pagina vul je je gegevens in zoals reisbestemming en kies je een afspraakdatum bij jou thuis of op één van onze locaties. Wij sturen je vervolgens een e-mail met een link om een persoonlijk account aan te maken om je aanmelding aan te vullen met je gezondheidsverklaring en je vaccinatiehistorie.
  • Ik ben de afspraak vergeten. Wat nu?
    Als je niet aanwezig was op het door jou opgegeven adres of op de door jou gekozen locatie,  zijn wij helaas genoodzaakt om hier kosten voor in rekening te brengen. Neem zo spoedig mogelijk contact met ons op om de afspraak opnieuw in te plannen.
  • Hoe kan ik de afspraak verzetten?
    Je kunt hier inloggen en de afspraak verzetten. Lukt dit niet, neem dan contact met ons op.
  • Ik heb nog geen definitieve afspraakbevestiging ontvangen. Klopt dit?
    Wij streven ernaar om uiterlijk 3 dagen voor de afspraak de afspraakbevestiging met het persoonlijke vaccinatieadvies te versturen. In de maanden juni en juli is het erg druk en kan dit soms iets langer duren. Kijk ook altijd bij je ongewenste mail/spam. Heb je nog niets ontvangen? Neem dan contact met ons op.
  • Op welke dagen kan er een arts bij mij thuiskomen?
    Onze artsen zijn zeven dagen in de week beschikbaar. In de ochtenden, middagen en avonden. De beschikbare afspraakmogelijkheden kun je  hier checken.
  • Hoe annuleer ik de afspraak?
    Je kunt jouw afspraak annuleren door een email te sturen naar info@thuisvaccinatie.nl onder vermelding van je referentienummer. Let er wel op dat je minimaal 72 uur voordat de afspraak plaatsvindt de afspraak annuleert. Indien je de afspraak niet 72 uur van tevoren annuleert, zijn wij helaas genoodzaakt kosten in rekening te brengen.
  • Ik heb al een afspraak gemaakt en ontvang nu een email om de vragenlijst in te vullen. Wat nu?
    Waarschijnlijk is er een dubbele aanmelding gemaakt en heb je verschillende referentienummers (afspraakcode) ontvangen. Neem contact met ons op, zodat wij de dubbele aanmelding(en) kunnen verwijderen.
  • Hoe plan ik een herhaalafspraak in?
    Op mijn.thuisvaccinatie.nl klik je na het inloggen op 'maak nieuwe afspraak' en kies voor ‘Overige vaccinaties & diensten’ en vervolgens voor 'herhaalvaccinatie'. Vervolgens kun je in het opmerkingenveld onderaan ('Kunt u aangeven welke vaccinatie(s) u wenst te ontvangen?') aangeven om welke herhaalvaccinaties het gaat. Let op: als je een nieuwe reis gepland hebt, maak dan een nieuwe reis aan. Dan ontvang je een volledig advies voor je nieuwe bestemming en kan de herhaalvaccinatie meteen meegenomen worden.
  • Hoe kan ik een afspraak maken?
    Je kunt bij ons alleen online een afspraak maken. In 3 stappen maak je al een afspraak! We sturen je daarna per e-mail een link om een persoonlijk account in onze beveiligde omgeving aan te maken en de rest van je gegevens in te vullen zoals je gezondheidsverklaring en eventuele vaccinatiehistorie. Je  kunt in je persoonlijke account tevens je gezinsleden toevoegen aan de afspraak. Daarnaast is het mogelijk om per email andere personen uit te nodigen voor jouw afspraak met een arts van Thuisvaccinatie.nl. De Reizigersgeneeskundig arts heeft deze gegevens nodig om een persoonlijk advies op te stellen.

Kosten

  • Wat gebeurt er als mijn zorgverzekeraar mijn reisvaccinaties maar gedeeltelijk of niet vergoed?

    In de meeste gevallen dienen wij je factuur eerst in bij jouw zorgverzekeraar. Je ontvangt dan alleen een factuur voor het deel dat niet vergoed wordt. Sommige verzekeraars accepteren echter geen directe declaraties. In dat geval ontvang je de volledige factuur per e-mail, zodat je deze zelf kunt indienen bij je verzekering. Iedere persoon ontvangt een aparte factuur, zodat deze individueel gedeclareerd kan worden. Je kunt de factuur betalen via iDEAL of bankoverschrijving.

    Klik voor meer informatie over de vergoedingen van vaccinaties.
  • Hoe kan ik mijn rekening declareren?

    In de meeste gevallen dienen wij je factuur eerst in bij jouw zorgverzekeraar. Je ontvangt dan alleen een factuur voor het deel dat niet vergoed wordt. Sommige verzekeraars accepteren echter geen directe declaraties. In dat geval ontvang je de volledige factuur per e-mail, zodat je deze zelf kunt indienen bij je verzekering. Iedere persoon ontvangt een aparte factuur, zodat deze individueel gedeclareerd kan worden. Je kunt de factuur betalen via iDEAL of bankoverschrijving.

    Klik voor meer informatie over de vergoedingen van vaccinaties.
  • Waarom betaal ik consultkosten?
    Net als bij een bezoek aan de huisarts of een medisch specialist betaal je bij ons consultkosten. Deze kosten brengen wij in rekening voor de beoordeling van jouw gegevens door de Reizigersgeneeskundig arts, het vaccineren en adviseren en de verslaglegging in jouw dossier. In deze kosten zijn ook de kosten voor bijvoorbeeld huisvesting, software, licenties en registraties en andere noodzakelijke kosten opgenomen.
  • Worden er voor het thuisbezoek extra kosten gerekend?
    Voor het thuisbezoek brengen wij kosten in rekening per afspraak/bezoek ('arts aan huis-kosten'). Voor dit tarief komt er een arts bij jou thuis of op het werk. Zie hier het overzicht van de kosten https://www.thuisvaccinatie.nl/kosten/kosten-vaccinaties. Voor een afspraak op één van onze locaties worden deze kosten niet in rekening gebracht.
  • Vergoedt mijn zorgverzekeraar de kosten?
    Iedere zorgverzekeraar heeft verschillende pakketten met verschillende vergoedingen. In de lijst van zorgverzekeraars kun je in de details zien of wij gecontracteerd zijn. Wij verwijzen daar naar de vergoedingensite van jouw zorgverzekeraar, waarin je kunt vinden of en wat je vergoed krijgt. Onze arts aan huis-kosten (voorrijkosten) worden nooit vergoed.  

Malaria

  • Kan ik ook alleen (malaria)tabletten aanvragen?
    Dat kan. Op mijn.thuisvaccinatie.nl klik je na het inloggen op 'maak nieuwe afspraak' en kies voor ‘Overige vaccinaties & diensten’ en vervolgens voor 'Alleen recept'. Je ontvangt per e-mail een consult en vervolgens zullen, na akkoord, de malaria- en/of hoogteziektetabletten per post door een online apotheek naar je worden verzonden.
  • Kan ik tijdens de afspraak ook (malaria)tabletten aanvragen?
    Jazeker. De arts of verpleegkundige bespreekt met jou je reis(route). Aan de hand daarvan wordt het voorgestelde recept naar een van onze samenwerkende online apotheken verzonden. Je gezondheidsverklaring wordt samen met het recept opgestuurd voor medicatiecontrole. Bij akkoord voor de voorgestelde medicatie geef je aan dat je akkoord gaat met het opsturen van jouw gezondheidsverklaring naar de apotheek.
  • Wat is malaria?
    Malaria is een infectieziekte verspreid door muggen in (sub)tropische gebieden. Lees hier meer over malaria.

Vaccinaties

  • Kan ik bij jullie ook een COVID-vaccinatie aanvragen?
    Nee, de COVID-vaccinaties zijn niet vrij verkrijgbaar in Nederland; deze vaccinatie kunnen wij niet aanbieden. Thuisvaccinatie.nl geeft ook geen adviezen over inreisbeperkingen met betrekking tot COVID en je reis. Voor het meest actuele en nauwkeurige advies verwijzen we je hiervoor naar de website van de overheid (nederlandwereldwijd.nl).
  • Heb ik een cholerastempel nodig?
    Een cholerastempel, ook wel CNI-verklaring (Cholera Not Indicated), is niet langer nodig. In 2019 is dit door het LCR afgeschaft, in navolging van de WHO. Thuisvaccinatie.nl volgt de richtlijnen van het LCR en geeft geen cholerastempels meer.
  • Kunnen de vaccinaties bijwerkingen geven?
    Vaccinaties kunnen soms bijwerkingen geven, lees er hier meer over.
  • Hoe weet ik welke vaccinaties nodig zijn?
    Voor een globaal advies kijk je bij je bestemming. Het reizigersadvies is echter altijd persoonlijk en afhankelijk van een aantal factoren. Wat je gaat doen tijdens je reis, je medische verleden en bijvoorbeeld medicijngebruik kunnen van invloed zijn op het advies. Wij geven telefonisch géén advies. Om een persoonlijk advies te krijgen kan je altijd vrijblijvend een afspraak maken. Blijk je geen vaccinaties voor je reis nodig te hebben, dan wordt de afspraak kosteloos geannuleerd.
  • Hoe en wanneer krijg ik het vaccinatieadvies te weten?
    Als je de afspraak volledig hebt afgerond (oa gezondheidsverklaring ingevuld) neemt een Reizigersgeneeskundig arts je aanmelding in behandeling. Zodra het advies is opgesteld ontvang je hier per email bericht van; dit kan tot enkele dagen vóór je afspraak duren. Als blijkt dat je geen vaccinaties nodig hebt, vervalt (kosteloos) de afspraak.

Zwangerschap en kinderen

Onze unieke werkwijze

1.
Plan je afspraak

In dit formulier vul je als hoofdaanvrager je persoonsgegevens in, inclusief je BSN-nummer. Als zorgverlener zijn wij wettelijk verplicht het burgerservicenummer (BSN) te registreren. Meer informatie hierover vind je hier. Vervolgens kies je de gewenste locatie, datum en tijdsblok. Voor gezinsleden* vul je als hoofdaanvrager zelf de benodigde gegevens in. Wil je andere personen uitnodigen voor de afspraak? Dan volstaat het invullen van hun naam en e-mailadres.

Vervolgens sturen wij je per mail een afspraakbevestigingscode om je afspraak te bevestigen.

2.
Intakeformulier

Vul uw reisbestemming(-en) en uw gezondheidsverklaring in.  Om te bepalen of - en zo ja - welke vaccinaties u nodig heeft voor uw reis, is het noodzakelijk om een gezondheidsverklaring in te vullen. Aan de hand van de ingevulde gegevens kunnen wij bovendien bepalen of de vaccinaties veilig voor u zijn. Alle vaccinatie instellingen zijn wettelijk verplicht om met een gezondheidsverklaring te werken.

Deze informatie helpt onze arts bij het opstellen van een passend vaccinatieadvies.

3.
Persoonlijk vaccinatieadvies

Nadat wij alle informatie hebben ontvangen kan onze reizigersgeneeskundig arts voor jou een persoonlijk vaccinatieadvies opstellen. Deze zal samen met een kostenoverzicht per mail naar je worden verstuurd. Mochten er geen vaccinaties nodig zijn, dan komt deze afspraak kosteloos te vervallen. Mochten er wel vaccinaties nodig zijn, dan kunnen deze worden gezet op de door u gekozen datum.

Neem je gele boekje en geldige legitimatie mee naar de afgesproken locatie. Op de geplande dag en tijd ontvangt je jouw vaccinatie van één van onze deskundige artsen.